Henk Hilders brengt ‘Jazz in de wijk’

19 juni 2026
IMG_8255 Henk

Wie ben jij en wat doe jij in het dagelijks leven?

“Mijn naam is Henk Hilders en ik woon in Buitenveldert met mijn vrouw. We zijn allebei gepensioneerd, ik ben inmiddels 85 jaar, maar we zijn niet de types om achter de geraniums te zitten. Mijn vrouw en ik zijn 22 jaar geleden vanuit Oud-Zuid naar Buitenveldert verhuisd en daar heb ik nooit spijt van gehad. Mijn vrouw begon met koken in de buurtkamer en samen zijn we steeds meer betrokken geraakt bij de wijk.”

“Levenslang waren  het Concertgebouw en jazz mijn grote passies. Deze combineer ik in mijn vrijwilligerswerk bij het Huis van de Wijk in Buitenveldert. In 2017 zijn we gestart met het project Jazz in de Wijk. De toenmalige coördinator Carla Latinga stond daar gelukkig voor open. We wilden nieuw leven blazen in de activiteiten, met swingende optredens. Ik wilde het op mijn manier doen: een zaal waarin het publiek rondom het podium zit, zoals vroeger bij jazzconcerten in de kelder van het Concertgebouw op zondag. Die sfeer wilde ik terugbrengen.”

“We organiseren nu acht keer per jaar jazzconcerten rond een thema, in nauwe samenwerking met muzikanten. Pianist Luis van Dam is daarin mijn vaste partner. Van beroep ben ik biochemicus en een echte techneut. Ooit wilde ik zelfs een vliegtuig bouwen. Tijdens mijn loopbaan ben ik in binnen- en buitenland aan het werk geweest: als ziekenhuislaborant en later in de luchtvaartindustrie, onder andere met onderdelen voor straalmotoren.”

Waar word jij blij van?

“Ik word blij van het samenwerken met mensen, en vooral met muzikanten. Het contact met talentvolle en creatieve artiesten geeft me veel energie. Muziek speelt daarin een grote rol.”

Aan wie heb jij voor het laatst een compliment gegeven? En van wie kreeg jij er een?

“Ik kreeg een daverend applaus na afloop van ons jazzconcert op tweede paasdag. En zelf heb ik onlangs een compliment gegeven aan Wiebke Bonnet. Zij trad op een prachtige manier op, met swingende interpretaties van onder andere Brel, Piaf en Aznavour, allemaal met een heerlijke jazz-twist. Dat was in Hilversum. En ik ben best kritisch, dus dat zegt wel iets — zij weet dat ook.”

Wat is jouw favoriete plek in Amsterdam?

“Geboren en getogen in Weesp, heb ik een lange tijd gewoond en gewerkt in  de Concertgebouwbuurt. Daarna heb ik een lange tijd geforensd tussen Californië en Nederland geforensd. Inmiddels woon ik al 22 jaar in Buitenveldert. Amsterdam is mijn favoriete plek.”

Wat is de mooiste of belangrijkste les die je in je leven hebt geleerd?

“Mijn levenlang heb ik, als autodidact, veel mezelf geleerd en heb ik de gekste wensen uit laten komen.  Wat ik geleerd heb, is dat echt mooie dingen kun je alleen samen maken. Kijk maar naar de Jazz in de Wijk concerten.”

Ook zin in vrijwilligerswerk?

Kijk voor het actuele vacature-aanbod op de Vacaturebank van Vrijwilligers Centrale Amsterdam.

Of bel voor een persoonlijk gesprek in Zuid met Melita Bacic .